Skolens værdiregelsæt
På Lundtofte Skole arbejder vi i det daglige på at sikre den gode trivsel og et godt læringsmiljø
På Lundtofte Skole arbejder vi i det daglige på at sikre den gode trivsel og et godt læringsmiljø
For at vi kan nå dette mål, skal:
DET BETYDER blandt andet at:
Skolens ledelse udøver pædagogisk ledelse i en løbende dialog med medarbejderne under hensyntagen til grundlæggende demokratiske principper og i respekt for medarbejdernes og teamenes integritet. Skolens ledelse i samarbejde med medarbejderne fremmer interessen for og lysten til opgaveløsning, pædagogisk udvikling og fornyelse under hensyntagen til de givne muligheder og potentialer.
Skolens ledelse i et samarbejde med medarbejderne udøver en personalepolitik, der fremmer glæden ved arbejdet – og som bygger på en forståelse og respekt for den enkeltes særlige problemer og behov.
Eleverne fra den første dag skal møde et trygt, varmt, menneskeligt og rummeligt skolemiljø præget af tolerance, helhed og fællesskab.
Eleverne skal mødes med åbenhed, tillid og forventning om, at skolen er et fælles anliggende, hvor eleverne også har et medansvar for egne og fælles læreprocesser.
Indskolingsforløbets tilrettelæggelse og udmøntning psykisk, fagligt og fysisk er af helt afgørende betydning for det samlede skoleforløb.
Det samlede skoleforløb bygger videre på indskolingens værdier, normer og handlemåder.
Medarbejderne ser sig som betydningsfulde dele af et kompetenceproducerende fællesskab, med synlige mål og værdier. Et fællesskab hvor ansvar og medansvar for skolens læreprocesser bygger på gensidig åbenhed, synlighed, gennemskuelighed og respekt - og på samarbejdende team.
Medarbejderne forpligter sig til fælles faglig og didaktisk refleksion og evaluering med henblik på udvikling af undervisningen og ny praksis.
Forældrenes mødes med en forventning om at elevernes skolegang er et fælles anliggende, som bygger på samarbejde, dialog og gensidig respekt for rollefordelingen.
Forældresamarbejdet gennem hele skoleforløbet bygger herpå.
Samarbejdet om udvikling og synliggørelse af Lundtofte skoles værdigrundlag og profil, er en løbende proces, hvor alle skolens aktører medvirker.
Vi tager hensyn til hinanden og viser gensidig respekt.
Vi accepterer ikke mobning i vores klasse eller i vores skole.
Vi behandler bygninger, inventar og beplantning ordentligt.
Vi sørger for at alle lokaler efterlades pæne og ryddelige.
Klasserne har ”dukseordning”, hvor der foretages daglig oprydning, fejning, og aftørring af borde. Til gengæld får klasserne hvert år ”rengøringspenge” til klassekassen. Bliver duksearbejdet gentagne gange ikke udført tilfredsstillende trækkes der et beløb fra klassekassen.
Skolen gør opmærksom på, at værdigenstande som tøj, legetøj, elektroniske spil, mobiltelefoner medbringes på eget ansvar. Vi gør yderligere opmærksom på, at forældrene har erstatningspligt i forhold til deres barns evt. forsætlige ødelæggelser på skolens inventar og beplantning.
Alle elever er ude i begge frikvarterer.
Alle elever er ude i begge frikvarterer, dog kan 4. og 5. klasserne være inde i klassen i 10-frikvarteret fra efterårsferien til påskeferien. Ophold inde i klassen skal foregå under rolige former. Man må gerne besøge parallelklasserne.
Alle elever fra 6.-9. klasse må både være inde og ude i frikvartererne.
Når man vælger at være inde opholder man sig på udskolingsgangen eller i en af klasserne på 2. sal. Ophold inde foregår under rolige former.
7.-9. klasse må forlade skolens område i 1. og 2. frikvarter, hvis forældrene har givet en skriftlig tilladelse til klasselæreren.
Legepladsen er primært for 0.-3. klasse, ældre elever er velkomne til komme på besøg en gang imellem, under forudsætning af at legen foregår på de yngstes præmisser.
Boldbanen og ”Slangen” (det grønne område ud mod Lundtoftevej) er åben i sommerhalvåret fra påske til efterårsferie. Begge områder lukkes om vinteren, dog åbnes boldbanen i tilfælde af snevejr. SFO må gerne bruge boldbanen i begrænset omfang i vinterhalvåret.
Her må der altid leges i frikvartererne. Alle klassetrin er velkomne.
Bemærk at elevrådet i perioder aftaler særlige regler for brug af bold-gården. Boldspil i skolegården skal af hensyn til andre være med bolde af plast.
Der må kun kastes med sne på boldbanen, og det skal foregå under almindelig hensyntagen til hinanden. Ingen sneboldkastning i skolegården eller ved indskolingen.
Det ikke tilladt at bruge rulleskøjter, skateboard, rullesko, løbehjul og lign. i skolegården og på gangene. Undtaget er SFO-organiserede aktiviteter om eftermiddagen.
Der må ikke ryges på skolens matrikel.
Formål:
Skolens ansvar:
Forældrenes ansvar:
Elevernes ansvar:
At styrke:
Skolens ansvar:
Forældrenes ansvar:
Formål:
Skolens ansvar:
Forældrenes ansvar:
Elevernes ansvar:
Mad og drikke i dagligdagen
På Lundtofte Skole mener vi, at gode kostvaner i dagligdagen er vigtige for elevernes trivsel og læring. At bidrage til udviklingen af gode kostvaner hos eleverne er både skolens og hjemmets ansvar.
Det betyder, at:
Vi forventer, at alle elever møder i skole, udhvilede og mætte for at sikre et godt udgangspunkt for skoledagen.
Elevernes madpakker bibringer dem energi til en hel skoledag.
Vi forventer, at madpakken er sund og varieret, og dækker det enkelte barns behov for formiddagsmad, frokost samt eftermiddagsmad.
Eftermiddagssnack på SFO er fornuftig, varieret og lever op til de officielle anbefalinger.
Vi opfordrer til, at eleverne kun slukker tørsten i vand i løbet af skoledagen og drikker vand eller mælk til frokost.
Vi spiser ikke slik, kage, is og chips eller drikker sodavand og lign. på skolens område eller på SFO til hverdag.
Det sociale måltid
På Lundtofte Skole er de sociale rammer omkring måltidet en vigtig del af de sunde kostvaner.
Det betyder:
At der spises med alle elever fra 0.-9. klasse fra kl. 11.25 til 11.40. Det er lærerens ansvar at sikre hyggelige og rolige rammer omkring måltidet. Erfaringen viser, at de små klasser bruger længere tid på at spise. Dette behov vurderes af den enkelte lærer.
At der på SFO serveres eftermiddagssnack fra kl. 14.00, og at det pædagogiske personale sikrer hyggelige og rolige rammer herfor. Børnene inddrages i tilberedelsen.
Mad og drikke ved festlige lejligheder
På Lundtofte Skole er traditioner og festlige lejligheder en vigtig del af skolens kultur.
Det betyder:
At vi opfordrer til, at klassens lærere og forældre på forældremøderne sætter rammer for, hvor ofte og hvordan festlige lejligheder skal markeres i klasserne.
At vi opfordrer til, at klasserne skaber traditioner for at festlige lejligheder også kan markeres med sunde alternativer til slik, kage og is.
At der ofte bliver uddelt sunde alternativer ved skolens fælles arrangementer og når vi følger vores traditioner.
Madordning og kantine
På Lundtofte Skole har vi etableret en fast aftale med Bistrup skolemad om at der på alle skoledage tilbydes frokost til elever og medarbejdere ved egenbetaling.
Det betyder, at:
Bistrup & Nør lever op til de officielle anbefalinger og dermed er et sundt og nærende alternativ til madpakken.
Maden, der produceres og sælges, når udskolingseleverne laver kantine i en periode i løbet af skoleåret, er et sundt og nærende alternativ til madpakken.
På Lundtofte Skole mener vi, at gode bevægelsesvaner i dagligdagen er vigtige for elevernes trivsel og læring. At bidrage til udviklingen af gode bevægelsesvaner hos eleverne er både skolens og hjemmets ansvar.
Begrebet "bevægelse" opfatter vi både som viden om kroppen, kropsbevidsthed og fysisk bevægelse.
Bevægelse på skolevejen
Det betyder, at:
Vi opfordrer alle elever til at cykle eller gå i skole
Bevægelse i undervisningen
Det betyder, at:
Vi indtænker bevægelse som en del af undervisningen på alle klassetrin
Vi bruger nærmiljøet og de mange grønne områder i undervisningen
Lundtofte Skole arrangerer sociale arrangementer med fokus på bevægelse i løbet af skoleåret
Lundtofte Skole deltager i arrangementer som f.eks. Skole Fodbold og Skolernes Motionsdag.
Bevægelse i frikvarteret
Det betyder, at:
Alle børn i 0. – 5. klasse er ude i frikvartererne hele året
Vi vil arbejde på at videreudvikle og udbygge skolens udendørsmiljø, så det er varieret, udfordrende og indbyder til bevægelse
Bevægelse på SFO
Det betyder, at:
Bevægelse generelt implementeres i det pædagogiske arbejde med børnene og indgår som en del af tilbuddene til børnene
Vi bruger nærmiljøet og de mange grønne områder
Personalet på SFOen skaber legemiljøer, der indbyder til bevægelse
SFOen samarbejder med forskellige idrætsorganisationer, spejdergrupper m.v. om at præsentere børnene for forskellige fritidsaktiviteter.
Retningslinjer for handleplan i forbindelse med:
1. Skilsmisse, alvorlig sygdom, kaossituationer o.l.
Hvis en sådan situation erfares, kontaktes klasselæreren, der herefter orienterer klassens team, kontoret og evt. SFO. Klasselæreren, evt. i samarbejde med anden ressourceperson (Skolepsykolog, SFO, en lærer fra teamet eller ledelsen), kontakter hjemmet for at aftale:
Hvilken rolle skolen skal påtage sig overfor eleven og hjemmet
Hvem der skal orienteres
Klassens lærerteam/SFO observerer eleven, og tager stilling til, om der evt. skal ske andre tiltag.
2. Hvis forældre, søskende eller nære pårørende dør
Hvis en sådan situation erfares, kontaktes klasselæreren, der herefter orienterer klassens team, kontoret og evt. SFO Klasselæreren, evt. i samarbejde med anden ressourceperson (Skolepsykolog, SFO, en lærer fra teamet eller ledelsen), kontakter hjemmet for at aftale:
Hvilken rolle skolen skal påtage sig overfor eleven og hjemmet
Hvordan kammerater skal orienteres Hvis det drejer sig om forældre eller søskende orienteres hele personalegruppen og klassen/skolen sender blomster til begravelsen. Følgende overvejes:
Besøg i hjemmet
Deltagelse i begravelse – lærere/evt. SFO/elever
Opfølgning efter aftale med hjemmet. Evt. samtale om følelser o.l.
Klassens lærerteam/SFO observerer eleven, og tager stilling til, om der evt. skal ske andre tiltag. Så længe eleven går på skolen, indkalder skolepsykologen i samarbejde med sundhedsplejersken i september lærerteamet omkring eleven til et møde for at drøfte, om der er behov for tiltag.
3. Hvis en elev dør
Hvis dette skulle ske, orienteres klasselæreren, der herefter orienterer klassens team, kontoret og evt. SFO. Klasselæreren, evt. i samarbejde med anden ressourceperson (Skolepsykolog, SFO, en lærer fra teamet eller ledelsen), kontakter hjemmet for at aftale:
Hvilken rolle skolen skal påtage sig overfor hjemmet
Hvordan klassens elever og deres hjem orienteres
Hele personalegruppen orienteres og der flages på halv. Klassen/skolen sender blomster til begravelsen
Følgende overvejes:
Fælles mindehøjtidelighed
Markering i klassen (evt. lys, blomster e.l.)
Besøg i hjemmet
Deltagelse i begravelse – lærere/evt. SFO/elever
Klassens lærerteam observerer klassen, og tager stilling til evt. tiltag (støtte af enkelte elever, samtale om følelser o.l.)
Klassens lærerteam vurderer i samarbejde med skolens ledelse og skolepsykologen, om der er lærere der ønsker støtte.
4. Hvis en medarbejder dør
Hvis noget sådan sker, kontaktes skolens ledelse, der kontakter evt. pårørende.
Hele personalegruppen orienteres. Relevante klasser og forældre orienteres. Der flages på halv. Skolen sender blomster til begravelsen.
Følgende overvejes:
Fælles mindehøjtidelighed
Markering på lærerværelset/ i SFO (evt. lys, blomster e.l.)
Deltagelse i begravelse – ledelse/lærere/SFO’er/elever
Skolens ledelse tager initiativ til opfølgning i medarbejdergruppen.
Sker en af ovenstående hændelser i ferier, gennemføres det, der er muligt efter skolestart
Ovenstående handleplan skal ses som en vejledning. Den enkelte hændelse vurderes ud fra den enkelte elev eller klasse.
På Lundtofte Skole tager fagfordelingen afsæt i lærernes faglige og didaktiske kompetencer.
Fagfordelingen tilrettelægges gennem et samarbejde mellem lærerne indbyrdes samt mellem lærerne og skolens pædagogisk ledelse.
Medarbejdersamtaler og teamsamtaler med ledelsen indgår som væsentlige forudsætninger for arbejdets tilrettelæggelse for den enkelte lærer og for teamene.
På baggrund af fagfordelingen udarbejdes der to grundskemaer pr. skoleår. Hver skemaperiode er af tyve ugers varighed.
Der skemalægges ud fra flg. retningslinjer:
Der skemalægges i moduler a to lektioner
De boglige fag fordeles med tidlige og sene lektioner på dagen, samt på ugens dage
De kreative fag fordeles på ugen
Det tilstræbes at alle klasser møder kl. 8.00
Et-timesfag kan semesterlæses som dobbeltlektioner
Lektiecaféer placeres i forlængelse af undervisningen, så flest mulige elever har mulighed for at deltage
Ledelsen udarbejder grundskemaerne senest fire uger før skemaets ikrafttræden.
Det tilstræbes, at alt lærerfravær dækkes.
Er dette ikke muligt vikardækkes efter flg. retningslinjer:De yngste klasser vikardækkes før de ældste. Afgangsklasserne vikardækkes dog så vidt muligt.
Ved lærerfravær i klasser med to lærere vikardækkes så én lærer eller vikar varetager undervisningen
Specialundervisningslærere, der kun underviser enkelte elever, vikardækkes ikke
Der vikardækkes i hele forløb og moduler, så vikarskift undgås
I klasser, der arbejder selvstændigt, fører ledelsen tilsyn (igangsætter og afslutter)
Der skelnes mellem akut opstået fravær og planlagt fravær:
Ved akut fravær sørger vikaren for, at undervisningen så vidt muligt gennemføres som normalt. Ved planlagt fravær har de involverede parter flg. forpligtelser:
Læreren skal på forhånd instruere eleverne samt lægge materialer og skriftlig vejledning til vikaren.
Eleverne skal udføre de opgaver og aktiviteter, der er aftalt med læreren.
Vikaren skal undervise klassen efter vejledningen samt give en skriftlig tilbagemelding om undervisningens forløb.
Ledelsen skal sikre vikardækning efter ovenstående principper.
På Lundtofte Skole ser vi det som en værdi at eleverne påtager sig et medansvar for deres aktiviteter og færden i og uden for skolen.
Det betyder, at skolebestyrelsen giver mulighed for, at eleverne i 7. – 9. klasse med deres forældres accept kan forlade skolen i de to store frikvarterer (kl. 9.30 - 9.55 og kl. 11.40 - 12.05), samt at eleverne i 7. – 9. klasse med deres forældres accept kan cykle til og fra aktiviteter i forbindelse med undervisningen uden lærerledsagelse. Det gælder f.eks. kørsel til Rådvad Naturskole, Lyngby Stadion og svømmehal, Kinopalæet mm.
Det påhviler skolens ledelse at informere forældrene om dette samt at indhente den fornødne accept.
På Lundtofte Skole ser vi det som en værdi at undervisningen også finder sted uden for skolens fysiske rammer. Dette kan for eksempel foregå på klasseture, lejrskoler og skolerejser.
I indskolingen kan klassen tage på tur med én eller to overnatninger. Dette sker typisk på 2. klassetrin
På mellemtrinnet kan klassen tage på lejrskole med fire overnatninger. Dette sker typisk på 5. klassetrin
I udskolingen kan klassen tage på lejrskole eller på skolerejse med fire overnatninger. Dette sker typisk på 8. eller 9. klassetrin.
Klasseture, lejrskoler og skolerejser indgår som en del af undervisningen, og deltagelse for klassens elever er obligatorisk.
Klasseture, lejrskoler og skolerejser betales i princippet af skolen, dog bidrager forældrene med kostpenge (tarif efter gældende beslutning fra kommunalbestyrelsen). Klasseopsparede midler kan ligeledes indgå i betalingen.
Anmodning om fritagelse fra skolegang i op til to dage stiles klasselæreren, der umiddelbart imødekommer anmodningen.
Anmodning om fritagelse fra undervisning i mere end to dage stiles skolens kontor.
Skolebestyrelsen understreger, at det formelle ansvar for elevernes undervisning, når de er fritaget fra skolegang, påhviler forældrene jfr. Folkeskoleloven.
Lundtofte Skole kan benytte muligheden for sponsorstøtte til at skaffe yderligere resurser til gavn for eleverne. Sponsorstøtte kan ikke erstatte kommunale midler.
Den sponsorerende virksomhed må ikke forbindes med produkter eller aktiviteter, der kan virke stødende eller moralsk angribelige.
Den sponsorerende virksomhed kan ikke forlange modydelser fra skolens elever, medarbejdere eller øvrige brugere.
Alle aftaler omkring sponsorstøtte skal altid forudgående godkendes af skolens ledelse og skolebestyrelsen.
”Vi bygger på et demokratisk livssyn, hvor mangfoldighed har værdi. Alle bliver anerkendt som en del af fællesskabet, og vi har fokus på den enkeltes trivsel”.
Tryghed og trivsel er en vigtig forudsætning for læring, og kun gennem tryghed og trivsel hindrer vi mobning. På Lundtofte Skole, i SFO og klub forebygger vi mobning, og hvis vi opdager at et barn bliver mobbet, stopper vi det. At stoppe mobning er et fælles ansvar for børn, ansatte og forældre.
Trivsel er, at børn har mod på udfordringer, og at de udvikler sig fagligt og emotionelt. Tegn på trivsel er, at børn har mod på og lyst til at deltage i og bidrage til aktiviteter.
Godmodigt drilleri har ofte en positiv mening og foregår mellem venner. Signalet er: " Vi hører sammen og har det godt sammen."
Mobning har det modsatte signal og et negativt sigte: "Vi mobber dig, fordi vi ikke vil være sammen med dig."
Mobning er når en person gentagne gange over længere tid bliver udsat for negative handlinger fra én eller flere personer.
Negative handlinger er når nogen påfører eller prøver at påføre andre skade eller ubehag. Mobning er handlinger, der opleves ekskluderende og hvor den mobbede ikke har mulighed for at forsvare sig.Mobning handler ikke om onde børn, men om uhensigtsmæssige mønstre og handlinger.
Ved mobning forstås negative handlinger som:
Digital mobning handler ikke om digital teknik, men om menneskelige holdninger.
Kommunikation med børnene om, hvordan de handler, når de er online, er afgørende i kampen mod digital mobning.
På Lundtofte Skole har vi fokus på god digital adfærd. Det indgår i undervisningen i og med
digitale medier, at man forholder sig kritisk til informationer og kilder, og at man har en god tone i dialogen med andre.
Alle henvendelser om digital mobning skal tages seriøst og alle voksne skal gribe ind.
Hvis man som elev føler sig mobbet, skal man fortælle det til en voksen. Den voksne kan være en forælder, lærer, pædagog eller en fra skolens ledelse.
Skolens fraværspolitik sætter den fælles ramme for, hvordan skole og forældre sammen kan sikre, at eleverne er kontinuerligt i skole. Politikken har endvidere et særligt fokus på, hvordan der handles fra skolens side i forhold til bekymrende fravær, og hvilke hjælpeforanstaltninger, der kan sættes i værk ved tegn på mistrivsel og udeblivelse fra skolegang.
Hver dag registrerer lærerne i 0.- til 9.klasse elevernes fravær. Dette registres enten som sygdom, lovligt, ulovligt fravær eller for sent.
Skolen anbefaler, at forældre så vidt muligt planlægger ferie ud fra skolens feriekalender. Skolen har forståelse for, at der kan være særlige grunde til, at ferien bliver placeret i skoletiden.
Hvis en familie planlægger ferie uden for skolens ferier, henstiller vi til, at forældrene til eleverne i udskolingen orienterer sig i klassens årskalender, således at de tager hensyn til elevens mulighed for at deltage i projektopgave, klassens arbejde, terminsprøver, prøver m.m.
Det er forældrenes og elevens ansvar selv at holde sig ajour med skolearbejdet. Lærerne er ikke forpligtede til at udarbejde særlige planer for eleverne. Det er forældrene, der overtager ansvaret for børnenes læring ved ferier uden for skoleferierne.
Skolen vurderer fravær som værende bekymrende minimum ved
Hvis skolen oplever bekymrende fravær, handles der:
Hvor kan man som forældre få hjælp:
Rådgivningen kan gives af: