Principper
Det er skolebestyrelsens ansvar at fastsætte principper og føre tilsyn med dem, mens det er skolelederens ansvar at implementere dem i praksis, så princippernes hensigt bliver til virkelighed.
Det er skolebestyrelsens ansvar at fastsætte principper og føre tilsyn med dem, mens det er skolelederens ansvar at implementere dem i praksis, så princippernes hensigt bliver til virkelighed.
Formål:
Mål:
Sidst godkendt: April 2021
Mål:
Alle elever:
Skolens ansvar:
Forældrenes ansvar:
Sidst godkendt: April 2021
Formål:
Mål:
Skolens ansvar:
Forældrenes ansvar:
Sidst godkendt: April 2021
Formål:
Mål:
Sidst godkendt: April 2021
Formål:
Mål:
Skolens ansvar:
Forældrenes ansvar:
Elevernes ansvar:
Sidst godkendt: Juni 2021
Formål:
● At sikre en god omgangstone, både mundtligt og skriftligt. Både voksne imellem og mellem voksne, børn og unge med relation til Lundtofte Skole.
● Princippet for kommunikation på Lundtofte Skole skal sikre at forældre kan få viden om skolens værdier, principper samt udviklingsprojekter og planer på et overordnet niveau.
● Forældrene har adgang til den information, der er nødvendig for det daglige samarbejde mellem skolen og hjemmet.
● Eleverne kan hente relevant information til brug for undervisning og hjemmearbejde
● Princippet for kommunikation på Lundtofte Skole skal sikre, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling, så alle elever trives og bliver så dygtige, de kan.
● Forældre og elever skal have mulighed for at holde sig opdateret omkring såvel de praktiske som de indholdsmæssige dele af deres barns / deres egen skoledag.
Skolens ansvar:
● Ledelse og lærer/pædagoger har ansvaret for, at information er tilgængelig herunder også information om hjemmearbejde samt for at tage initiativ til og være åbne for dialog.
● Indenfor årgangsteamet tilstræber en ensartet brug af de digitale kommunikationsplatforme.
● Indenfor klasseteamet tilstræbes det at ugeplaner til den kommende uge er tilgængelige senest fredag. Ugeplaner kan bestå af både fagligt indhold, praktisk information og lektier. I takt med elevernes udvikling vil en større del af ugeplanerne kun være tilgængelige for eleverne for at fremme, at de selv tager ansvar.
● Lærerne lægger årsplaner ud på Meebook før første forældremøde i starten af skoleåret.
● Lærerne arbejder dynamisk med kontaktbogen.
● Skolen sikrer, at skolens principper, værdiregelsæt, antimobbestrategi og ordensregler gøres tilgængelige for forældrene via hjemmesiden.
● Lærerne kommunikerer som udgangspunkt med enkelte forældre via AULA, men ved alvorlige/personlige forhold gøres det telefonisk eller ved personlig kontakt.
Forældrenes ansvar:
● Forældrene kontakter primært Lærer/Pædagoger via AULA.
● Forældrene kontakter ledelsen på telefon, mail eller via AULA. Forældre er naturligvis også altid velkomne på kontoret.
● Kommunikation om mere alvorlige og personlige forhold gøres telefonisk eller ved personlig kontakt til Lærer/Pædagog eller leder.
● Forældre har et ansvar for såvel at søge information som at tage initiativ til dialog.
● Forældre et ansvar for at læse opslag fra lærere/pædagoger og skoleledelsen på AULA mindst én gang om ugen.
● Forældre har selv ansvar for at indtaste og opdatere deres e-mail-adresse, for på den måde at modtage besked om meddelelser på AULA.
● Sygemelding skal indsendes til klasseteamet før skolestart kl. 8.
Elevernes ansvar:
● AULA/Meebook og Teams er elevernes arbejdsredskaber. Her findes relevante oplysninger til brug for undervisningen, hjemmearbejde, aktiviteter samt meddelelser fra skolen.
Formål:
● På Lundtofte Skole ønsker vi et konstruktivt og dialogbaseret skole - hjem samarbejde til gavn for elevernes læring, trivsel og udvikling.
Skolens ansvar:
● Forældremøde afholdes 2 gange årligt - første møde inden udgangen af september og andet møde inden udgangen af april. Første møde er rammesættende med fokus på årets gang i klassen, undervisningen, klassens trivsel og forventningsafstemning. Andet mødet er tema- og dialog orienteret, med fokus på hvad der er relevant for den enkelte klasse eller ågang.
○ Klasseteamet indkalder til møderne.
○ Dagsordenerne planlægges af klasselæreren og kontaktforældrene i fællesskab
○ Møderne skal føre til dialog og ikke være envejskommunikation
○ Medarbejderne har delt årsplanerne på Meebook inden første forældremøde afholdes, så forældrene kan orientere sig inden
○ På første forældremøde vælges kontaktforældre
● Skole-hjem-samtaler afholdes mindst en gang årligt og understøtter dialogen mellem skole og hjem i forhold til elevens læring og trivsel. Hvis der opstår behov for yderligere samtaler, kan dette aftales mellem skole og hjem.
○ Der deltager som udgangspunkt altid to medarbejdere ved skole-hjem-samtalen
○ Information om elevens læring og trivsel deles i Kontaktbogen før samtalen
● Sikre relevant information deles med hjemmene før og under skolegang på Lundtofte Skole
Forældrenes ansvar:
● Deltager i møder på skolen herunder forældremøder, skole-hjem-samtaler og
informationsmøder
● Løbende taler med sit barn om barnets læring og trivsel herunder som forberedelse til
skole-hjem-samtalen
● Følge med i den løbende information på Aula
● Orientere skolen om relevant forhold for barnet
● Støtter op og deltager for så vidt muligt om sociale arrangementer i klassen
Elevernes ansvar:
● Deltager i relevante skole-hjem-samtaler
● Deltager ved temamøder hvis det er relevant (fx tema om karakterskala og alkohol)
● Følger med i den løbende information på relevante informationskanaler (fx Aula og Teams)
Formål
At styrke:
● dialogen mellem forældre og personale i den enkelte klasse.
● klassens trivsel, fællesskab og samarbejde.
● samarbejdet i klassens forældregruppe.
● dialogen mellem skolens klasser, skolebestyrelsen og skolens ledelse.
Skolens ansvar:
● Klasseteamet sikrer, at kontaktforældrene inddrages i planlægning og afvikling af forældremøderne.
● Klasseteamet gennemgår principper i forhold til kontaktforældrerollen på første møde med kontaktforældrene.
● Skolen inddrager kontaktforældrene i forbindelse med væsentlige ændringer for klassen.
● Klasseteamet samarbejder med kontaktforældrene ift. planlægning af sociale arrangementer.
● Klasseteamet deltager, så vidt muligt og relevant, i sociale arrangementer i klassen.
● SFO’en indkalder til SFO-koordinatormøder 2 - 3 gange årligt. Det første møde i skoleåret ligger i slutningen af oktober, når første forældremøde i klassen er afviklet, og SFO-koordinator er valgt. Det samme er gældende for Klub-koordinatormøder.
● Skolebestyrelsen indkalder alle skolens kontaktforældre til et til to årlige møder. Formålet er at fremme dialogen mellem forældre og Skolebestyrelsen, og skabe dialog og kontakt imellem kontaktforældrene, hvor der kan udveksles idéer og erfaringer i forhold til arbejdet som kontaktforældre.
● Skolebestyrelsen bruger kontaktforældrene som høringspart i forbindelse med udformning af blandt andet principper og høringssvar, når det er relevant.
Forældrenes ansvar:
● På klassens forældremøde ved skoleårets begyndelse vælges 2-4 kontaktforældre for et år ad gangen.
● Blandt kontaktforældrene vælges i 0.-3. kl. en SFO-koordinator og i 4.-6. kl. en Klub-koordinator.
● Kontaktforældrene medvirker til at styrke trivsel i klassen gennem sociale arrangementer. Sociale arrangementer koordineres med klasseteamet.
Kontaktforældrene udgør ikke nødvendigvis festudvalget i klassen, men de sørger for, at rammer og aftaler laves på forældremødet.
● Kontaktforældrene opfordres til at sikre, at så mange forældre som muligt tager del i samarbejdet omkring klassen, med respekt for familiers forskelligheder.