Gå til hovedindhold
Du er her:

Antimobbeplan

Lundtofte Skoles antimobbestrategi

”På Lundtofte Skole skaber vi hele, glade og livsduelige mennesker”

Indledning

”Vi bygger på et demokratisk livssyn, hvor mangfoldighed har værdi. Alle bliver anerkendt som en del af fællesskabet, og vi har fokus på den enkeltes trivsel” (fra vision for Lundtofte Skole)

Tryghed og trivsel er en vigtig forudsætning for læring, og kun gennem tryghed og trivsel hindrer vi mobning. På Lundtofte Skole, i SFO og klub forebygger vi mobning, og hvis vi opdager at et barn bliver mobbet, stopper vi det. At stoppe mobning er et fælles ansvar for børn, ansatte og forældre.

Trivsel, drilleri og mobning

Trivsel er, at børn har mod på udfordringer, og at de udvikler sig fagligt og emotionelt. Tegn på trivsel er, at børn har mod på og lyst til at deltage i og bidrage til aktiviteter.

Godmodigt drilleri har ofte en positiv mening og foregår mellem venner. Signalet er: " Vi hører sammen og har det godt sammen."

Mobning har det modsatte signal og et negativt sigte: "Vi mobber dig, fordi vi ikke vil være sammen med dig."

Mobning er når en person gentagne gange over længere tid bliver udsat for negative handlinger fra én eller flere personer.

Negative handlinger er når nogen påfører eller prøver at påføre andre skade eller ubehag. Mobning er handlinger, der opleves ekskluderende og hvor den mobbede ikke har mulighed for at forsvare sig.

Mobning handler ikke om onde børn, men om uhensigtsmæssige mønstre og handlinger.

Ved mobning forstås negative handlinger som:

Gestus uden ord

- Hånlig adfærd - som brug af grimasser

- Afvisende adfærd - som at vende én ryggen

- Irritere eller såre - som ikke at efterkomme en persons ønske

- Social isolation - som at holde udenfor

- Eksklusion - som udelukkelse fra gruppen

 

Gestus med ord

- Trusler, hån og sarkasme

- Handlinger

- Direkte fysisk vold – skub, slag, spark m.m.

Hvad gør Lundtofte Skole, SFO og klub for at skabe trivsel og forebygge mobning:

I samarbejde mellem skole, SFO, klub og hjem fokuserer vi på det enkelte barns trivsel

Vi arbejder kontinuerligt og systematisk på at udvikle børnenes sociale kompetencer ved hjælp af de pædagogiske materialer og metoder, der dagligt anvendes i skole og fritid

Dagligt og via traditioner opbygger vi et fællesskab på tværs af klasser, årgange og børnegrupper

Vi taler respektfuldt til og om hinanden

Vi viser i ord og handling at mobning ikke accepteres

Alle voksne er tydelige, nærværende og gode eksempler

I alle klasser/børnegrupper arbejdes der kontinuerligt med samværsregler

Problemer og konflikter i klasser/børnegrupper tages alvorligt og drøftes med børn og voksne

Det gør vi, hvis mobning mod forventning forekommer

Relevante lærere og pædagoger samt ledelsesrepræsentanter drøfter problemets omfang og aftaler konkret handleplan

Der afholdes samtaler med både mobbede, mobber(e) og evt. medløbere

De berørte børns forældre informeres og inddrages

Der laves konkrete aftaler med mobberne og deres forældre

Der afholdes samtaler med klassen/børnegruppen for at sætte fokus på problemet

Skolepsykolog, sundhedsplejerske, ledelse eller andre relevante personer kan inddrages

Hvad kan forældre gøre for at forebygge mobning?

Tal respektfuldt om andre børn og voksne

Vis i ord og handling at mobning ikke kan accepteres

Vis interesse for barnets skole og fritidsaktiviteter. Lyt til hvad barnet fortæller og spørg til, hvordan det går

Vær aktiv som forældre. Kom til de møder og sociale arrangementer, der er på skolen, i SFO eller i klubben

Inviter barnets kammerater med hjem

Drøft løbende i forældregruppen og med lærere og pædagoger, hvordan I vil forholde jer til evt. mobning, og drøft hvilke forventninger I har til børnenes opførsel

Kontakt barnets lærere og pædagoger, hvis der er noget barnet er ked af, hvis I ser noget der ligner mobning, eller hvis barnets væremåde og omtale af kammerater viser tegn på mobning

I kan gøre op med den forældede opfattelse af begrebet ”at sladre”, og sørge for at opmuntre børnene til at fortælle om mobning, bakke dem op og tage mobning alvorligt

Grib ind hvis I oplever mobning

Hjælp børn der mobber til at ændre opførsel

Hvad kan forældre til mobbede gøre?

Hvis I som forældre opdager at jeres barn bliver mobbet, er det vigtigt at vise forståelse for barnets følelser og frem for alt at støtte barnet. Det drejer sig om at gengive barnet selvtillid og troen på at I sammen kan løse problemet. Kontakt barnets klasselærer og pædagoger og aftal mulige handlemåder. Kontakt eventuelt berørte forældre. Hav tillid til at problemet kan løses.

Hvad kan forældre til mobbere gøre?

Hvis jeres barn mobber andre, bør I undgå et påføre ham eller hende skyldfølelse, men få barnet til at føle sig ansvarlig. Fokuser på mobningen. Det er ikke barnet, der er problemet, men mobningen der er uacceptabel. Hvis der er flere om det, bør I kontakte de andre forældre og informere barnet om det. Det kan ikke forventes, at andre børns forældre modtager det positivt, men tag selv positivt imod sådan en henvendelse. Kontakt barnets klasselærer og pædagoger og aftal mulige Handlemåder. Hav tillid til at problemet kan løses.

Særligt om digital mobning

Digital mobning er, når en eller flere personer gentagne gange forfølger eller udelukker en udvalgt person gennem digital teknologi.

 

Det kan foregå døgnet rundt, ikke kun på skolen

Det kan spredes hurtigt til et stort publikum

Man kan ikke altid se, hvem afsenderen er

Det skrevne sprog kan virke hårdere og grovere

Afsenderen mente det måske ikke som mobning

Digital mobning handler ikke om digital teknik, men om menneskelige holdninger.

Kommunikation med børnene om, hvordan de handler, når de er online, er afgørende i kampen mod digital mobning.

På Lundtofte Skole har vi fokus på god digital adfærd. Det indgår i undervisningen i og med digitale medier, at man forholder sig kritisk til informationer og kilder, og at man har en god tone i dialogen med andre.

Alle henvendelser om digital mobning skal tages seriøst og alle voksne skal gribe ind.

Hvis man som elev føler sig mobbet, skal man fortælle det til en voksen. Den voksne kan være en forælder, lærer, pædagog eller en fra skolens ledelse.

Hvis dit barn oplever digital mobning

Tag mobningen alvorligt.

Gem eksempler på mobil chikane og trusler.

Hvis det sker på internettet så gem logget eller lav en printudgave af hjemmesiden.

I tilfælde af konflikt tag da udgangspunkt i konkrete hændelser.

Involver eventuelt andre forældre og/eller skolen i konkrete mobningssager.

Kontakt politiet ved mistanke om lovovertrædelse, og lad dem vurdere hændelsen.