Gå til hovedindhold

Skoleudviklingssamtaler

Lundtofte Skole

Indhold

    Notat - Skoleudviklingssamtale forår 2023
    Lundtofte Skole

    Formålet med skoleudviklingssamtalen

    Fra dette skoleår 2022/23 er skoleudviklingssamtalen obligatorisk jf. Folkeskoleloven. Formålet med skoleudviklingssamtalen er at skabe ramme for en tillidsfuld og faglig dialog om udvikling af skolen i et samarbejde mellem skolens ledelse og forvaltningen, hvor vi samme stiller skarpt på skolens situationsbillede og skoleudvikling. Intentionen er at styrke den fælles viden og forståelse af skolens udfordringer, udviklingsområder og de udviklingsindsatser, der iværksættes fremadrettet. Skoleudviklingssamtalen skal tage afsæt i, hvordan elevernes læring, dannelse og trivsel bedst styrkes i skole og SFO. 

    I dette skoleårs udviklingssamtaler, skal vi som det fælles have fokus på to af indsatserne fra "Den kommunale redegørelse":

    • Udvikling af skolens læringsmiljø med henblik på, at alle elever modtager undervisning tættest muligt på almenområdet
    • Fokus på undervisningsformer og -indhold, som sigter på at øge elevernes trivsel (med udgangspunkt i Center for Ungdomsforsknings forskning om tempo, præstation og psykologisering)

    Fra skolen deltager:

    Birgitte Slente Türck, Henrik Fromberg, Christa Elkjær Dvinge, Flemming Brix Curtis

    Fra CUP deltager: 

    Mette Rønø (skolechef)
    Louise Hjorth-Jensen (skolekonsulent)


    Mødeleder: 

    Mette Rønø

    NOTAT

    At blive til noget og at blive til nogen

    Karaktergennemsnittet for afgangseleverne ligger på de forventede niveau ift. socioøkonomisk reference, og trivselsmålingerne ligger højere end kommunegennemsnittet. Skolen har et godt samarbejde med grundskolevejlederen om at få eleverne godt videre på ungdomsuddannelserne. 
    Et fokus på skolen er at blive et endnu mere attraktivt tilbud for udskolingseleverne og det overvejes, om skolen skal have en særlig profil i den forbindelse.
    På skolen har der været arbejdet med skolens værdier, og der er både fokus på at eleverne bliver til noget, men også at de bliver til nogen - "her giver vi eleverne både rødder og vinger". 
    Skolen har et samarbejde med H.C. Ørsted, og sender også elever til "Læringscirkler" og "Masterclass" på Virum gymnasium. 

    Genetablering af sammenhængskraften

    Nu er skolen samlet igen efter nogle år, hvor elever og lærere har været spredt på forskellige matrikler grundet den store ombygning, som skolen har været igennem. Da byggeprocessen blev igangsat, blev der nedsat et udvalg med navnet "Gaffa", der have til opgave at binde skolen sammen i en splittet tid. På trods af mange gode initiativer fra "Gaffa", har ombygningsperioden kostet mange kræfter. Nu er alle elever og medarbejdere tilbage på skolen og fokus er at genetablere sammenhængskraften og fællesskabet på skolen.

    Fleksibel indretning

    Fleksibilitet har været nøgleordet i indretning af de fysiske læringsmiljøer. Skolens udviklingsgruppe tog på inspirationsbesøg på Høsterkøb skole, Langebjergskolen og Hellerup skole. De fleksible møbler bliver brugt, og det er synligt gennem glasvæggene, at lærerne afprøver møblernes forskellige anvendelsesmuligheder. Det har krævet lidt tilvænning at have glasvægge for både elever og fagprofessionelle. 

    Klubben

    Det opleves som en succes, at klubben deler lokaler med skolen og der er oprettet en juniorklub. Der er fokus på, at faglokalerne også skal anvendes i fritidsdelen for at skabe sammenhæng mellem skole og fritid for både børn og det pædagogiske personale. Skolen oplever et styrket samarbejde mellem klubpædagogerne og lærerne, og der ses en stigning i medlemstallet.  

    Projektbaseret undervisning og praksisfaglighed

    Skolen er optaget af at blive en mere børneparat skole og vil gerne kunne tilbyde sine elever en sjov og motiverende skoledag. Et større pædagogisk fokus på skolen er praksisfaglighed, der også dannede rammen på den sidste pædagogiske weekend. I skoleåret 2022/2023 blev der gennemført fire fleksible uger og evalueringen var positiv hos både elever og personale. I skoleåret 2023/24 vil der i de fleksible uger blive gjort erfaringer med projektbaseret undervisning og praksisfaglighed. 

     

     

     

    Notat Skoleudviklingssamtale Lundtofte Skole 2024

    Indeholder:

    • Formål med samtalen
    • Deltagere ved samtalen 
    • Dagsorden for samtalen
    • Notattekst
     

    Dagsorden - skoleudviklingssamtale forår 2024

     

    Formålet med skoleudviklingssamtalen

    I skoleåret 2022/23 blev skoleudviklingssamtalen obligatorisk jf. Folkeskoleloven. Formålet med skoleudviklingssamtalen er at skabe ramme for en tillidsfuld og faglig dialog om udvikling af kolen i et samarbejde mellem skolens ledelse og forvaltningen, hvor vi sammen stiller skarpt på skolens situationsbillede og skoleudvikling. Intentionen er at styrke den fælles vidne og forståelse af skolens udfordringer, udviklingsområder og de udviklingsindsatser, der iværksættes fremadrettet. Skoleudviklingssamtalen skal tage afsæt i , hvordan elevernes læring, dannelse og trivsel bedst styrkes i skole, klub og SFO. 

    Underskoleudviklingssamtalen har vi fokus på skolens situationsbillede med fokus på udvalgt data, og hvilken betydning det har for skolens strategiske udvikling. Det er skolen, der har initiativretten til at beskrive de udviklings- og indsatsområder, samtalen skal fokusere på, men forvaltningen kan supplere med relevante fælles temaer. 

    Der skal if. folkeskoleloven være fokus på de faglige resultater i læsning og matematik, og I kan inddrage resultaterne fra Folkeskolens Nationale Overgangstest og/eller andre faglige resultater. Det er skolen, der udvælger de resultater, de ønsker at drøfte i skoleudviklingssamtalen. 

    I dette skoleårs udviklingssamtaler, skal vi som det fælles have fokus på de trivselsindsatser, og udvikling af skolens læringsmiljø med henblik på, at alle elever modtager undervisning tættest muligt på almenområdet. Øvrige indsatser fra årsaftalen kan også inddrages i drøftelserne.

    I samtalen skal der i år inviteres relevante gæster med, der kan være med til at belyse skolens strategiske udvikling. Relevante gæster kan være elever, medarbejdere eller forældre, der enten deltager fysisk, eller som på alternativ vis kommer med et perspektiv i samtalen. 

    Efter skoleudviklingssamtalen mailer forvaltningen et kort notat (som I har mulighed for at kommentere på inden offentliggørelse), der skal gøres tilgængeligt på skolens hjemmeside jf. §2 stk. 1, nr. 5, i lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne.  

     

    Fra skolen deltog:

    Alle i skoleledelsesteamet.

    Fra CUP deltog:

    Mette Rønø (skolechef)
    Louise Hjorth-Jensen (skolekonsulent)

     

    Program - skoleudviklingssamtale 2024

     

    Præsentation og rammesætning v. Mette 

    Roller og ansvarsområder bordet rundt.

     

    Ca. 10 min

    Program v. skolelederen

    Oprids af valg af temaer, data og gæster i samtalen.                                                              

     

    Ca. 5 min

    Skolens fokus v. skoleledelsen

    Formålet er, at vi gennem punktet får et fælles overblik over, hvilke indsatser der allerede er i gang på skolen, og hvad de har skabt af værdi.

    • Hvad har skolen haft af indsatsområder det seneste år?
    • Hvilken værdi har indsatserne skabt?

    Ca. 15 min

    Hvor er skolen nu? - skolens situationsbillede v. skoleledelsen og gæster

    Formålet er, at vi gennem punktet skaber et fælles billede af skolens situation og sammen bliver klogere på den udvalgte data. 

    Skolen bedes som forberedelse til mødet udvælge data, som I er mest optagede af, og som belyser skolens situationsbillede. Vi når ikke at drøfte alt data, så udvælg de mest relevante nedslag. Det kan både være noget, I er stolte af, som I gerne vil forstærke eller noget, der kalder på handling. 

    Data kan være: 

    • Test i dansk læsning og matematik (obligatorisk)
    • Iagttagelser, fortællinger og oplevet kvalitet mv. 
    • Elevernes karakterer ved afslutning af skoleåret 2022-2023
    • Trivselsdata
    • Udvalgt indhold fra Dataarket
    • Evt. andet

    Suppler jeres fortælling om, hvor skolens lykkes med at udvikle læringsmiljøer, hvor flere elever trives og udvikler sig, med et eller flere praksiseksempler belyst relevante gæster.

    • Hvad har I gjort?
    • Hvordan er det en succes?
    • Hvorfor tror I, det er blevet en succes?
    • Hvilke muligheder ser I for at udvikle på jeres praksissucces? 

    Ca. 70 min

    Hvor skal skolen hen? v. skoleledelsen

    Formålet er, at vi gennem punktet skaber et fælles billede af skolens retning/strategi, og bliver konkrete på handlinger ledelsesprioriteringer. 

    Under punktet fortæller skolen om, hvilke strategiske indsatser de på baggrund af skolens situationsbillede er mest optagede af i skoleåret, der ligger forud. Vi drøfter også, hvilke koblinger der er mellem skolens indsatser og de fælles kommunale indsatser inden for elevtrivsel og udvikling af skolens læringsmiljø med henblik på, at alle elever modtager undervisning tættest muligt på almenområdet. Øvrige indsatser fra årsaftalen kan også inddrages i drøftelserne.

    I drøftelsen inddrages også perspektiver omkring ledelseskraft og samarbejde: 

    • Hvordan prioriterer I ledelseskraft omkring indsatserne, så det bliver bæredygtigt?
    • Hvordan kommunikerer I om indsatserne?
    • Hvordan samarbejder I med Skolebestyrelsen og Elevrådet om skolens indsatser?
    • Hvilken støtte har I eventuelt brug for fra forvaltningen eller fra andre, for at I kan
      lykkes med jeres indsatser? 
    Ca. 40 min

    Tjek ud v. Mette

    Vi afslutter skoleudviklingssamtalen med, at alle om bordet fortæller, hvad de tager med fra skoleudviklingssamtalen. 

     

    NOTAT

    På Lundtofte Skole havde ledelsen besluttet, at skoleudviklingssamtalen skulle organiseres omkring en besøgsplan i praksis ud fra følgende: 

    • 6. årgang: Projektbaseret læring

    • 2. årgang: Matematikspil

    • Ressourcecenteret - Mellemrummet

    • PLC: Læseforløb for udskolingen

    Skoleudviklingssamtalen blev afholdt, mens skolen havde flexuge, vhor den fælles ambition på tværs af årgange var at sætte tempoet ned. Der er fire flexuger i løbet af året, og i disse uger har alle klasser to lærere eller en lærer og en pædagog i de fleste timer. I flexugerne er organiseringen mere fleksibel, da de voksne som udgangspunkt er omkring egen klasse hele ugen, for at skabe ro om planlægningen og åbne op for større variation i indhold og lokation. Nogle planlægger forløb i egen klasse, mens andre arbejder mere på tværs af årgangen. 

    Ledelsen er optaget af, hvordan de fremover kan styrke erfaringsudveksling på tværs, så geniale ideer fra et team kan sprede sig til kollegerne, og skolen på den måde får samlet en idébank over succesfulde forløb, der er velegnede til en flexuge. Ledelsen er også optaget af at involvere elevrådet mere i skoleudviklingen, idet visionen er at skabe en skole, der er børneparat og ser eleverne som den største ressource. 

    Lundtofte Skole er fortsat optaget af at styrke rammerne for skoleglæde, og flexugerne bidrager til at skabe en mere børneparat skole. 

    Læsning

    Skolen har evalueret skolens resultater i nationale test i læsning sammen med Center for Uddannelse og Pædagogik. Lundtofte Skoles testresultater generelt enten over eller omkring landsgennemsnittet. Skolen er opmærksom på enkelte klasser og grupper af elever, som har behov for en ekstra indsats. 

    Skolen har en testplan og et årshjul for opfølgende indsatser for elever i læsevanskeligheder. 

    Lundtofte Skole har flere tiltag på læseområdet, bl.a.:

    • Udskolingsindsats - et samarbejde mellem skolens PLC og Lyngby-Taarbæk Bibliotekerne
    • To årlige perioder med læsebånd med fokus på læsning i fagenen og læseforståelsesstrategier
    • Et generelt fokus på at lærerne lytter til og evaluerer deres elevers oplæsning. 
    • Kapacitetsopbygning ift. lærernes viden om læse-skrive-teknologi, hvilket er vigtigt for elever med ordblindheds udviklings- og deltagelsesmuligheder
    • IT-café for ordblinde elever

     Kort version

    På Lundtofte Skole blev skoleudviklingssamtalen afholdt under en flexuge, hvor besøgsplanen omfattede projektbaseret læring på 6. årgangs, matematikspil på 2. årgang, besøg i ressourcecentret og PLC. Flexugerne, som der er fire af om året, har to lærere eller en lærer og en pædagog i alle timer. Organiseringen er fleksibel for at skabe ro og variation. Ledelsen ønsker at styrke erfaringsudveksling og involvere elevrådet mere i arbejdet med at udvikle en børneparat skole. 

    Lundtofte Skole har evalueret nationale testresultater og har en testplan, et årshjul og en strategi for elever i læsevanskeligheder. Tiltag inkluderer udskolingsindsats med Lyngby-Taarbæk Bibliotekerne, to årlige perioder med læsebånd, fokus på elevoplæsning og øget viden om læse-skrive-teknologi for lærere. 

     

     

    NOTAT Skoleudviklingssamtale Lundtofte Skole 2025

    Indeholder: 

    • Formål med samtalen
    • Deltagere ved samtalen
    • Dagsorden for samtalen 
    • Notattekst
     

    Dagsorden Skoleudviklingssamtae forår 2025

     

    Formålet med skoleudviklingssamtalen

    I skoleåret 2022/23 blev skoleudviklingssamtalen obligatorisk jf. Folkeskoleloven. Formålet med skoleudviklingssamtalen er at skabe ramme for en tillidsfuld og faglig dialog om udvikling af skolen i et samarbejde mellem skolens ledelse og forvaltningen, hvor vi sammen stiller skarpt på skolens situationsbillede og skoleudvikling. Intentionen er at styrke den fælles viden og forståelse af skolens udfordringer, udviklingsområder og de udviklingsindsatser, der iværksættes fremadrettet. Skoleudviklingssamtalen skal tage afsæt i, hvordan elevernes læring, dannelse og trivsel bedst styrkes i skole, klub og SFO. 

    Under skoleudviklingssamtalen har vi fokus på skolens situationsbillede med fokus på udvalgt data, og hvilken betydning det har for skolens strategiske udvikling. Det er skolen, der har initiativretten til at beskrive de udviklings- og indsatsområder, samtalen skal fokusere på, men forvaltningen kan supplere med relevante fælles temaer. 

    Der skal if. folkeskoleloven være fokus på de faglige resultater i læsning og matematik, og I kan inddrage resultaterne fra Folkeskolens Nationale Overgangstest og/eller andre faglige resultater. Det er skolen, der udvælger de resultater, de ønsker at drøfte i skoleudviklingssamtalen. 

    Kl. 13:00     Velkommen

    Kl. 13:05     Dataoverblik på LU, karakter, trivsel, læseresultater, fravær m.m. v. alle i
                       ledelsen

    Kl. 13:15     Besøg i Next Step og Gr. Ordning v. Laura og Solvej

    Kl. 13:45     Erasmus v. Jonas og Jesper

    Kl. 14:00     Udeområder v. Birgitte

    Kl. 14:20     Afrunding og spørgsmål

     

    Fra skolen deltog:

    Alle i skoleledelsesteamet

    Fra CUP deltog:

    Louise Hjorth-Jensen, konstitueret skolechef

     

    Program - Skoleudviklingssamtale 2025

     

    Præsentation og rammesætning v. Louise

     Ca. 5 min

    Program v. skolelederen

    Oprids af valg af temaer, data og gæster i samtalen.

    Skolens fokus v. skoleledelsen

    Formålet er, at vi gennem punktet får et fælles overblik over, hvilke indsatser der allerede er i gang på skolen, og hvad de har skabt af værdi. 

    • Hvad har skolen haft af indsatsområder det seneste år?
    • Hvilken værdi har indsatserne skabt?
     Ca. 5 min

    Hvor er skolen nu? - skolens situationsbillede v. skoleledelsen og gæster

    Formålet er, at vi gennem punktet skaber et fælles billede af skolens situation og sammen bliver klogere på den udvalgte data. 

    Skolen bedes som forberedelse til mødet at udvælge data, som I er mest optagede af, og som belyser skolens situationsbillede. Vi når ikke at drøfte alt data, så udvælg de mest relevante nedslag. Det kan både være noget, I er stolte af, som I gerne vil forstærke eller noget, der kalder på handling. 

    Data kan være: 

    • Test i dansk læsning og matematik (obligatorisk)
    • Iagttagelser, fortællinger og oplevet kvalitet mv. 
    • Elevernes karakterer  ved afslutnig af skoleåret 2022-2023
    • Trivselsdata
    • Udvalgt indhold fra Dataarket
    • Evt. andet
    Ca. 60 min

    Hvor skal skolen hen? v. skoleledelsen

    Formålet er, at vi gennem punktet skaber et fælles billede af skolens retning/strategi, og bliver konkrete på handlinger og ledelsesprioriteringer. 

    Under punktet fortæller skolen om, hvilke strategiske indsatser de på baggrund af skolens situationsbillede er mest optagede af i skoleåret, der ligger forud. Vi drøfter også, hvilke koblinger der er mellem skolens indsatser og de fælles kommunale indsatser inden for elevtrivsel og udvikling af skolens læringsmiljø med henblik på, at alle elever modtager undervisning tættest muligt på almenområdet. Øvrige indsatser fra årsaftalen kan også inddrages i drøftelserne. 

    Ca. 10 min 

    Tjek ud v. Louise og ledelsesteamet

    Vi afslutter skoleudviklingssamtalen med, at alle om bordet fortæller, hvad de tager med fra skoleudviklingssamtalen. 

    Ca. 5 min

    NOTAT

    På Lundtofte Skole havde ledelsen besluttet, at skoleudviklingssamtalen skulle organiseres omring en besøgsplan i praksis ud fra følgende: 

    Dataoverblik på LU, karakter, trivsel, læseresultater, fravær m.m. v. alle i ledelsen.
    Besøg i Next Step og Gruppeordning v. Laura og Solvej
    Erasmus v. Jonas og Jesper
    Udeområder v. Birgitte

    Skoleudviklingssamtalen blev afholdt, mens skolen have flexuge, hvor den fælles ambition på tværs af årgange er at skabe rammer for læring, der er mere fleksible end den almene undervisning. 

    Skolen arbejder fortsat med en pædagogisk vision om at skabe en skole, der er børneparat og ser eleverne som den største ressource. 

    Lundtofte skole er fortsat optaget af at styrke rammerne for skoleglæde, og flexugerne bidrager til at skabe en mere børneparat skole. 

    Læsning og faglig fokus

    Skolen har evalueret resultater i nationale test i læsning sammen med Center for Uddannelse og Pædagogik. Lundtofte Skoles testresultater er generelt enten over eller omkring landsgennemsnittet. Skolen er opmærksom på enkelte klasser og grupper af elever, som har behov for en ekstra indsats. 

    Skolen har en testplan og et årshjul for opfølgende indsatser for elever i læsevanskeligheder. 

    Lundtofte Skole har flere tiltag på læseområdet, bl.a.:

    • Mellemtrinsindsats omkring læseglæde og læsefordybelse - et samarbejde mellem skolens PLC og Lyngby-Taarbæk Bibliotekerne
    • To årlige perioder med læsebånd med fokus på læsning i fagene og læseforståelsesstrategier

    Ledelsen er opmærksom på, at resultaterne fra trivselsmålingerne er faldet. Der iværksættes en proces med henblik på at skabe højere elevtrivsel via analyse af resultaterne samt flere forskellige trivselstiltag. 

    Hele skolen arbejder med et fokus på elevfravær og procedurerne herfor. 

    Skolens karaktergennemsnit ligger på niveau. Det har virket, at en særlig elevgruppe er tilbudt både faglig og personlig stilladsering i perioden op til eksamenerne. 

    Next Step

    Det nystartede specialtilbud for elever i ufrivilligt skolefravær pr. 1.2.25, Next Step, er indtil videre en succes. Tilbuddets to lærere har arbejdet dygtigt sammen med ledelsen om at skabe en tydelig ramme for indhold, struktur og systematik, som kan gribe de tilknyttede elever. 

    Erasmus

    I indeværende skoleår har en gruppe lærere været på Erasmus Plus kursus i blandt andet scenariebaseret didaktik. Gruppen af udskolingslærere er optagede af, hvordan vi med eleverne vender blikket mod verden og de levende, virkelige kilder. 

    Den stedbaserede didaktik bredes til særligt kulturfagene i udskolingen, hvor kildekritikken er en væsentlig del af pensum, og den får de smukkeste vinger, når skolen endnu en gang kan sende en 9. årgang til Berlin i efteråret 2025.  

    Udeområder

    Over sommeren opdateres og videreudvikles skolens udeområder, særligt på Slangen og på Boldbanen. Samarbejdet mellem ledelsen og skolebestyrelsen om de nye faciliteter resulterer blandet andet i "Vores sted", en multifunktionel hytte fra Real Dania til særligt Klubben og flere lommeskove plantes.